Sosiaalisen median käyttö ÅIFK'ssa
Sosiaalinen media -SoMe- tarkoittaa verkkoviestintäympäristöjä, joissa jokaisella käyttäjällä tai käyttäjäryhmällä on mahdollisuus olla aktiivinen viestijä ja sisällöntuottaja tiedon vastaanottajana olon lisäksi. Sosiaalisessa mediassa viestintä tapahtuu siis monelta monelle, eli perinteisille joukkotiedotusvälineille ominainen viestijän ja vastaanottajan välinen ero puuttuu.
Suomessa käytetyimpiä palveluita ovat Facebook, YouTube, Twitter, Instagram, ja blogit.
ÅIFK'n toimihenkilö sosiaalisessa mediassa
Jos ÅIFK'n toimihenkilö päättää osallistua sosiaaliseen mediaan, niin että on siellä kanssakäymisessä seuran nuorten ja lasten kanssa, silloin tämä aikuinen on selkeästi ottanut aikuisen/ammattiroolin sosiaalisessa mediassa. Tällöin on muistettava, että lapset ja nuoret näkevät sosiaalisessa mediassa myös aikuisten väliset keskustelut.
Tämä tarkoittaa sitä, että keskustelut ja muu toiminta sosiaalisessa mediassa tulee olla aivan samanlaista ja asianmukaista kuin esimerkiksi kentän laidalla harjoituksissa tai otteluissa. Verkkokeskustelussa on toimittava yhtä aikuismaisesti/ammattimaisesti kuin kasvokkain käytävässä keskustelussa sekä noudettava seuran aikuisten pelisääntöjä.
Suullisessa kommunikoinnissa toimivat vivahteet eivät lähtökohtaisesti toimi kirjallisessa viestinnässä. Humoristiseksi tarkoitettu viesti näkyy ilmeissä, eleissä ja äänenpainossa. Verkossa niiden välittäminen vastaanottajalle on vaikeampaa. Aikuisella on siten suuri vastuu, ettei nuori tulkitse sanomaa väärin.
Ohjeita, suosituksia ja vinkkejä ÅIFK'n toimihenkilöille verkossa toimimiselle
Seuratason viralliset SoMe kanavat
Seuralla on seuraavat kanavat käytössä:
Facebook sivu: https://www.facebook.com/ffaifk
Twitter tili: @AboIFK_FF
YouTube: FF ÅIFK-TV
Joukkueet
ÅIFK suosittelee ensisijaisesti jokaista joukkuetta hoitamaan tiedottamisensa seuran verkkosivujen ja joukkueen omassa Jopox Pukukopissa eikä sosiaalisen median kautta. On todennäköistä, että kaikkien lasten vanhemmat eivät halua liittyä käyttämään sosiaalisen median palveluita. Tällaisessa tapauksessa he olisivat eriarvoisessa asemassa tiedottamisen suhteen.
Joukkue voi myös avata joukkueen oman SoMe-kanavan, jos kokee sen oman toiminnan kannalta tärkeäksi.
WhatsApp Messenger on monialustainen pikaviestisovellus, jonka avulla voit lähettää ilmaisia viestejä. WhatsApp on saatavilla iPhonelle, Androidille, Windows Phonelle. Koska WhatsApp käyttää liittymäsi samaa datapakettia, jota käytät sähköpostiin ja nettiselailuun, viestien lähettäminen ei maksa mitään ylimääräistä - liittymän datapaketin puitteissa.
Perusviestinnän lisäksi WhatsApp-käyttäjät voivat luoda ryhmiä, lähettää toisilleen kuvia, videoita ja ääntä rajattomasti.
Monessa tapauksessa joukkueen WhatsApp on kätevä kiireellistä viestintää varten alla olevien esimerkkisisältöjen tapaisesti:
Jos joukkueella on WhatsApp ryhmä käytössä siihen pitää kuulua myös joukkueen johto, eikä vain pelaajat. Sen pitää olla myös joukkueen toimihenkilön ylläpitämä. Tällä me vanhemmat voimme taata sen, että samat joukkueen säännöt jotka pätevät kentällä ja sen ulkopuolella, pätevät myös Whats Appissa.
WhatsApp ryhmä ei ole keskustelufoorumi, vaan seuratoiminnassa se on tapa nopeasti viestittää muutoksista.
JOPOX