GANT Beach Cup 2017 pelisäännöt
6.8.2017 15:22 Tapahtumat ja leirit / Jaoston pääsivusto


Beach Cup pelisäännöt 2017

Päivitetty 5 elokuuta 2017

Rantakäsipallon säännöt perustuvat tavallisen sisäkäsipallon sääntöihin. GANT Beach Cupissa käytetään kansanvälisiä sääntöjä pienin poikkeuksin:

PELIKENTTÄ

1:1 Kenttä on korkeintaan 27 metriä pitkä ja 12 metriä leveä. Maalialuetta rajoitetaan suoralla linjalla 6 metriä päätylinjasta. Linjojen välillä on itse pelialue. Kenttä voi olla pienempi nuoremmissa ikäluokissa.

1:2 Maali on tavallinen käsipallomaali. Ikäluokissa E ja nuoremmat käytetään madallettua ylärimaa.

1:5 Vapaaheittoraja on yksi metriä maalialuerajan ulkopuolella. Tuomarin on tarvittaessa osoitettava paikka ottelun ensimmäisten vapaaheittojen aikana.

1:6 Rangaistusheittoviiva on yhden metrin ja sijaitsee suoraan maalin edessä maalialueen viivalla (6 metriä). Tuomarin tulee osoittaa pelaajalle paikka.

1:9 Ulkopelaajien vaihtoalue on koko pelialueen sivuraja. Joukkueet vaihtavat kentän vastakkaisilla puolilla. Maalivahti tulee kentälle ainoastaan maalialueelle ja omalta kentän sivulta, mutta saa poistua kentältä sekä maalialueelta että omalta vaihtoalueelta. Maalivahti ei saa poistua toisen joukkueen maalialueelta, vaan hänen täytyy ylittää kohta, jossa maalialue ja sivuraja yhtyvät.

OTTELU

2:1 Ottelu koostuu kahdesta 10 minuutin erästä, tauko on 1-2 minuuttia. Erätauolla joukkueet vaihtavat puoliskoa mutta ei vaihtoaluetta. Kotijoukkue aloittaa aina läntisellä puoliskolla (maatien suuntaan). Kotijoukkueen vaihtoalue on aina etelään (rannalle päin).

2:2 Mikäli erä loppuu tasapeliin, pelataan ”Golden Goal” (äkkikuolema, sudden death). Se joukkue, joka tekee ensimmäisen maalin voittaa erän. Jos sama joukkue voittaa molemmat erät, se voittaa myös ottelun. Jos kumpikin joukkue voittaa yhden erän, seuraa ”Shoot-out” (kontrauskilpailu).

2:3 Molemmat erät sekä ”Golden Goal” käynnistetään tuomarinheitolla, tilanteesta 0-0. Pelaajat saavat tuomarinheiton aikana olla missä tahansa pelialueella.

2:8 Joukkueet eivät voi ottaa aikalisää.

PALLO

3:3 Pelissä käytetään ainoastaan yhtä palloa kenttää kohden. Jos pallo häviää väliaikaisesti, tuomari voi aikapelin estämiseksi korjata otteluajan.

JOUKKUEET

4:1 Joukkue koostuu enintään 12 pelaajista. 4 pelaaja tarvitaan osallistumiseen. Kentällä on samanaikaisesti maalivahti sekä kolme (3) ulkopelaaja. Ikäluokissa D ja nuoremmat on samanaikaisesti maalivahti sekä neljä (4) ulkopelaajaa.

4:9 Kaikki pelaajat ovat paljain jaloin tai käyttävät sukkia. Kaikenlaiset kengät ovat kiellettyjä.

MAALIALUE

6:5 Palloa saa pelata myös, jos se on maassa maalialueessa, niin kauan kun ulkopelaaja ei itse koske maalialueeseen.

PALLON PELAAMINEN

7:4 Palloa saa vierittää (lasketaan pompuksi). Palloa ei saa laittaa hiekkaan ilman, että se myös jättää käden. On sallittua päästä pallosta irti ja ottaa se uudestaan ylös (lasketaan pompuksi) ja sen jälkeen ottaa kolme askeleita.

MAALI

9:1 Tavallinen maali antaa yhden pisteen. Näyttävä maali antaa kaksi pistettä. Tällä tarkoitetaan japanilainen (pelaaja saa pallon kiinni maalialueen ilmassa ja heittää maalin ennen kuin laskeutuu maahan) tai kierremaali (pelaaja kiertää kierroksen maalialueen ilmassa ja heittää maalin ennen kuin laskeutuu maahan).

Maalivahdin tekemä maali antaa aina 2 pistettä myös shoot-outissa.

Rangaistusheitto, joka menee maaliin antaa aina 2 pistettä huolimatta siitä kuka heittää.

10:2 Tehdyn maalin jälkeen peli käynnistyy heti maalivahdinheitolla.

SISÄÄNHEITTO, VAPAAHEITTO JA RANGAISTUSHEITTO

11:3 Sisäänheitto suoritetaan jalka sivurajan päällä. Sisäänheitto korvaa ”kulmaheiton” ja suoritetaan siitä pisteestä, jossa maalialueen viiva ja sivuraja kohtaavat.

13:6 Vapaaheitto suoritetaan yhden metrin päästä maaliviivasta.

14:1 Rangaistusheitto suoritetaan maaliviivalta (6 metriä).

SHOOT-OUT

9:3 Jos ottelu päättyy tasapeliin, suoritetaan shoot-out (kontrauskilpailu).

Shoot-out suoritetaan näin: kolme (3) pelikelpoista pelajaa valitaan. Kenttäpuoliskot vaihdetaan, mutta vaihtoalueet pidetään. Kotijoukkue aloittaa ja joukkueet yrittävät maalintekoa vuorotellen.

Molemmat maalivahdit seisovat ainakin yhdellä jalalla maaliviivalla. Ulkopelaaja seisoo pelialueella joko vasemmalla tai oikealla puolella yhdellä jalalla maalialueen rajan sekä sivurajan leikkauspisteessä.

Kun tuomari viheltää pelin käyntiin, hyökkääjä syöttää pallon omalle maalivahdille. Pallo ei saa koskettaa maata. Kun pallo jättää käden, saavat molemmat maalivahdit sekä hyökkääjä siirtyä eteenpäin. Puolustava maalivahti saa jättää ja palata maalialueelle miten haluaa.

Hyökkäävän maalivahdin on jäätävä maalialuelle. Kolmen (3) sekunnin sisällä hänen on joko suoritettava syöttö ulkopelaajalle tai heitto maalille. Heiton aikana pallo ei saa koskettaa maata. Hyökkääjä ottaa pallon kiinni ja yrittää tehdä maalin, kuitenkin ottamatta enemmän kuin kolme askelta sekä pomppaamatta. Pallo saa, kun se heitetään maalia kohti kuitenkin koskettaa maata, ennen kuin ylittää maaliviivan. Mikäli maalivahti tekee maalin saa joukkue kaksi (2) pistettä.

Joukkue, jolla on enemmän pisteitä kierroksen jälkeen, on ottelun voittaja. Jos tilanne on vielä tasan, valitaan taas kolme (3) pelaajaa (saavat olla samat kun ensimmäisellä kierroksella). Joukkueet yrittävät maalintekoa vuorotellen, se joukkue, joka johtaa kun molemmat joukkueet ovat yrittäneet yhtä monta kertaa, voittaa ottelun.

14:1 Jos puolustava maalivahti estää maalin sääntöjen vastaisesti, tuomitaan sulkeminen (punainen kortti) ja rangaistusheitto. Jokainen pelikelpoinen pelaaja saa suorittaa heiton. Tehty maali antaa kaksi (2) pistettä.

RANGAISTUKSET

16:5 Ulosajetun pelaajan on jätettävä kenttä ja hän saa palata vasta kun oma joukkue on saanut pallon takaisin hallintaansa.

16:6d Kahdesta ulosajosta seuraa sulkeminen.

TUOMARIT

17:1 Tuomari viheltää ottelun pääsääntöisesti yksin.

AJANOTTO JA SIHTEERIT

18:1 Tuomari ottaa ajan. Tuomari ilmoittaa ääneen, kun minuutti on erästä jäljellä. Sihteeri laskee ainoastaan maalit.

TULOKSET JA SIJOITTUMINEN

Pisteiden ollessa tasan parempi joukkue sarjassa ratkaistaan näillä kriteereillä:

  1. keskinäinen ottelu
  2. voitetut erät
  3. tehdyt maalit
  4. arpa

Kilpailukanslian kautta tavoittaa kilpailun valiokunnan, joka auttaa jos on kysymyksiä tai epäselvyyksiä säännöistä tai niiden tulkitsemista.


   
Lisää uutisia
Käsipallo
«  Syyskuu   »
Kategoriat